torsdag 27 maj 2010

Warning Signs Of "Pregorexia" and "Block Rockin' Beats"

Idag blev jag lite chockad. Chockad över något jag aldrig har hört talas om och önskar jag slapp veta om i huvudtaget. Det finns något som kallas Pregorexia, jag vet inte om det finns andra namn eller om det finns översatt till svenska. Det är en ätstörning som en del kvinnor kan råka ut för. Ätstörningen får en gravid tjej att sluta äta ordentligt. De är rädda för att gå upp för mycket i vikt och tappa formen. Många låter till exempel bli att äta kött eller andra viktiga saker som fostren behöver. Jag vet inte om jag missuppfatta detta eller om det stämmer; men en del foster föds förtidigt på grund av detta. Eftersom kvinnan inte äter ordentligt så kommer bebisen förtidigt. Jag håller inte riktigt reda på det ordentligt. Men kvinnan kan uppfatta fostret som en del av problem. Den här texten jag fann på en blogg är kanske lite bättre och förklarar lite bättre:

"Det snackas om en ny ätstörning: pregorexia, dvs. gravida som svälter sig och äter minimalt för att inte gå upp så mycket i vikt under graviditeten. Denna typ av ätstörning har tydligen fördubblats de senaste åren och det är skrämmande.

Oftast går det bra för barnen, men det är ändå långt ifrån bra! Rapporter berättar om småväxta barn med hjärtrytm störningar. Många med pregorexia väljer också att inte amma, vilket berövar barnen det viktiga skyddet som den första mjölken utger.

Kan det bero på utseende hetsen? Man ser kändisar som knappt ser gravida ut och som en vecka efter förlossningen visar upp sig på röda mattan igen i en slimmad klänning. Sorgligt är det i alla fall, men bra att det har blivit uppmärksammat!"


Det där om kändisar är kanske sant, att det kanske tar en vecka är väl lite att ta i, men i vissa fall så går det väldigt snabbt. Jag gissar på en månad, men jag vet inte. Jobbigt är det eftersom det är sant att Pregorexia finns. Hemskt är det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar